"זה כמו מי הנהר.
הם זורמים בטבעיות במורד הערוץ;
הם אף פעם לא זורמים הפוך, וזה טבעם.
אם אדם היה הולך לעמוד על גדת הנהר,
ובראותו את המים זורמים במהירות במסלולם ממקור נביעתם,
היה רוצה בטיפשותו שהמים יזרמו בחזרה במעלה המדרון, הוא היה סובל.
מה שהוא לא היה עושה, החשיבה הלא נכונה שלו לא היתה מאפשרת לו שקט נפשי.
הוא היה אומלל בגלל השקפתו הלא נכונה, נגד הזרם.
אם היתה לו השקפה נכונה, הוא היה רואה שהמים בהכרח זורמים במורד הגבעה,
אבל עד שיבין וישלים עם העובדה הזו, הוא יהיה עצבני ונרגז.
הנהר שחייב לזרום במורד מסלולו כמו הגוף שלך.
לאחר שהיה צעיר, הגוף שלך הפך זקן ועכשיו מתקדם באיטיות לקראת מותו.
אל תאמרי הלוואי שזה היה אחרת;
זה לא משהו שיש לך את הכוח לתקן."
**
"כל אחד יכול לבנות בית עשוי עץ ולבנים,
אבל הבודהה לימד כי בית כזה הוא לא הבית האמיתי שלנו; הוא שלנו רק בשם.
זהו בית בעולם והוא פועל לפי דרכי העולם.
הבית האמיתי שלנו הוא שלווה פנימית.
בית חיצוני, גשמי, עשוי בהחלט להיות יפה אבל לא מאוד שליו.
יש את הדאגה הזאת ואז את זאת, את החרדה הזאת ואז את זאת.
אז אנחנו אומרים שזה לא הבית האמיתי שלנו, הוא חיצוני לנו.
במוקדם או במאוחר ניאלץ לוותר עליו.
זה לא מקום שאנחנו יכולים לחיות בו לנצח כי הוא לא באמת שייך לנו, הוא חלק מהעולם.
הגוף שלנו הוא אותו הדבר:
אנחנו תופסים אותו כ"עצמי", כ"אני" ו "שלי", אבל למעשה הוא לא ממש כך.
הוא סוג אחר של בית בעולם.
הגוף שלך פועל על פי מהלך הדברים הטבעי שלו מלידה עד עכשיו;
הוא זקן וחולה, ואי אפשר לאסור עליו להיות כך. ככה זה.
לרצות שזה יהיה שונה זה טיפשי כמו לרצות שברווז יהיה תרנגולת.
כאשר את מבינה שזה בלתי אפשרי – שברווז צריך להיות ברווז, שתרנגולת צריכה להיות תרנגולת,
ושגופים צריכים להזדקן ולמות – את מוצאת כוח ואנרגיה.
לא משנה עד כמה את רוצה שהגוף ימשיך ויחזיק מעמד למשך זמן רב, זה לא יקרה."
**
"התנאים הם ארעיים ולא יציבים;
הם מופיעים ואז הם נעלמים, הם צצים ואז הם חולפים.
ובכל זאת כולם רוצים שהם יהיו קבועים. זאת טיפשות.
מרגע שאנחנו נולדים, אנחנו מתים.
לידתנו ומותנו הם דבר אחד.
כמו עץ: כשיש שורש חייבים להיות ענפים. כאשר יש ענפים, חייב להיות שורש.
אתה לא יכול לקבל את האחד בלי השני.
זה קצת מצחיק לראות איך אנשים בשעת המוות הם כל כך מוכי יגון, מוסחי דעת, מפוחדים ועצובים,
ובשעת הלידה הם כל כך מאושרים ושמחים.
זו אשליה; איש מעולם לא הביט בכך בבירור.
אני חושב שאם באמת רוצים לבכות, אז מוטב לעשות זאת כשמישהו נולד.
משום שלידה היא למעשה מוות, המוות הוא לידה, השורש הוא ענף, הענף הוא השורש.
אם חייבים לבכות, עדיף לבכות בשורש, לבכות בלידה.
יש לשים לב: אם לא היתה לידה, לא היה מוות.
את יכולה להבין את זה?"
~ שלושת הקטעים מתוך "עצות לנוטה למות – אג'אן צ'ה"
**
הקריאה במאמר הזה השבוע הגבירה בי תחושה של שקט, עדינות ובהירות מסוימים.
התלבטתי אם להקדיש את הפוסט הנוכחי לקטעים הללו,
שכן אני מודע לכך שהנושא מרתיע רבים מאתנו ואינו מסוג הדברים ש"כיף" או מהנה לקרוא.
אם הקטעים הללו נוגעים בכם, אני ממליץ מאוד לקרוא את המאמר המלא בקישור הבא.
תודה להוצאת פראג על שבזכותם הגעתי לטקסט הזה.
**
שני דברים חדשים שקרו לי השבוע בעקבות הקריאה במאמר:
1. כשהתבוננתי באנשים שונים (עוברים ושבים ברחוב)
יכולתי לראות תינוקות וילדים צעירים כקשישים סיעודיים הנעזרים באחרים
וקשישים כתינוקות וילדים צעירים, ממש כפי שהיו עד לא מזמן.
2. החניתי את הרכב היום במקום יותר מרוחק מאזור "הסידורים".
נהניתי מעוד כמה דקות (ומאות מטרים) של הליכה,
על חשבון מספר דקות של נסיעה ושל המתנה לחנייה שתתפנה.
שבת של שלום,
חיים מלאים, היום,
רוני ויינברגר